Kwaliteit van Leven / geluk en gedrag van mensen zijn sterk met elkaar verbonden.
- We doen iets omdat we denken dat we daardoor gelukkig worden, of waarmee we een situatie kunnen vermijden waar we ongelukkig van worden.
- We doen iets waarmee we uitdrukking geven aan of we ons wel of niet gelukkig voelen.
Dat betekent dat u, door naar het gedrag van uw kind te kijken, een beeld kunt vormen over zijn ervaringen en wensen m.b.t. kwaliteit van leven. U kunt dit doen door een aantal keer de vraag ‘Waarom?’ te stellen. U komt dan vrijwel altijd uit bij één of meerdere van de basiswaarden.
Voorbeeld: mijn kind gilt vaak
- Waarom gilt het kind?
- Antwoord: om aandacht te krijgen
- Waarom wil hij aandacht krijgen?
- antwoord: omdat hij wil weten dat ik in de buurt ben
- Waarom wil hij weten dat u in de buurt bent?
- antwoord: omdat hij zich dan veilig voelt
Het kan zijn dat u met dit zoeken naar wat er achter het gedrag ligt op meerdere basiswaarden uitkomt. Dat laat zien dat het gedrag nog meer betekenis voor uw kind heeft.
Dit inzicht gebruikt u onder andere om te kijken wat uw kind nu zelf al doet om zijn kwaliteit van leven zelf te beïnvloeden. U kunt het ook gebruiken om te kijken wat erg belangrijk is voor de kwaliteit van leven van uw kind. Als uw kind een bepaald gedrag heel vaak, of met grote intensiteit heeft, is dat een teken dat het om iets gaat dat blijkbaar erg belangrijk voor hem is. Als het lukt om daar door goede ondersteuning verbetering in te krijgen, wordt de kwaliteit van leven van uw kind sterk bevordert.