Actueel - Pagina 7 van 30

Webinar over Erfrecht – 26 februari

Dit jaar organiseert Sien een webinar over Erfrecht, samen met KansPlus, Dit Koningskind, EMB Nederland en 2CU. Een onderwerp waar we regelmatig vragen over krijgen.

Ben jij erbij op maandagavond 26 februari van 19.30 tot 21.00 uur?
Notaris Marianne Grievink, van Vechtstede Notarissen & Mediators, vertelt je tijdens dit webinar waarmee je allemaal rekening moet houden rondom erfrecht. Want er komt nogal wat bij kijken als je kind een verstandelijke beperking heeft.
Ook geeft deze notaris antwoord op vragen zoals:

  • Moet ik een testament opstellen in verband met de situatie van mijn kind?
  • Is het verstandig om mijn zoon of dochter als erfgenaam te benoemen?
  • Kan zijn of haar erfdeel worden beperkt?

Natuurlijk kun je ook zelf al je vragen stellen. Je kunt ze vooraf mailen, maar ook tijdens het webinar inbrengen.
We maken gebruik van Zoom. Na je aanmelding krijg je een link met instructie om in te loggen.

Kosten
Het webinar is gratis voor leden/donateurs van KansPlus, 2CU, Dit Koningskind, EMB Nederland en Sien.
Als je geen lid bent, betaal je € 5,-.

Aanmelden kan hier online via het aanmeldformulier.

 

Lees meer

Workshop en cursusaanbod VraagRaak 2024 

In 2024 heeft VraagRaak, het steunpunt medezeggenschap, weer een divers aanbod aan workshops en cursussen, waar uw raad of vereniging gebruik van kan maken.


Workshops 

  • Cliëntenraad en vernieuwde Wmcz 
  • De rol van de cliëntenraad en de wet Zorg & Dwang 
  • Inspraak in de vernieuwde Wmcz
  • Wat is de rol van de ambtelijk secretaris? 
  • De rol van de cliëntenraad/ verwantenraad en het nieuwe kwaliteitskompas 
  • Contact met de achterban 
  • Doe-workshop: welke rollen heb jij? 
  • Cliëntenraad en zorginkoop (Wlz) 
  • Goed voorbereid het ondersteuningsplan bespreken 
  • Cliëntvriendelijke ondersteuningsplannen 

 

Cursussen 

  • Nieuw in de cliënten/ verwantenraad 
  • Hoe krijg jij het voor elkaar? 

 

Meer over de workshops en cursussen 

Workshops worden minstens eenmaal per jaar centraal aangeboden. De workshops kunnen op locatie gegeven worden.
Dit geldt ook voor de cursussen die minstens tweemaal per jaar centraal worden aangeboden.
Daarnaast geven we workshops en cursussen op maat over een onderwerp wat bij u speelt.
En we geven (ambtelijk) advies en ondersteuning aan cliëntenraden. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Het programma VraagRaak 2024 is hier te downloaden.

Heeft u vragen naar aanleiding van het programma 2024 of wilt u een workshop of cursus volgen?
Neem contact per email op via vraagraak@kansplus.nl. Of bel met ons Kennis- en adviescentrum via 030-23 63 750 (van maandag t/m donderdag van 09.00 uur tot 12.00, op maandag ook van 13.30 tot 16.30 uur).

Lees meer

Vacature – commissielid/waarnemend voorzitter Klachtencommissie onvrijwillige zorg

Op grond van de Wet zorg en dwang (Wzd) zijn zorgaanbieders in de sectoren VG en PG verplicht om aangesloten te zijn bij een commissie die klachten beoordeelt over een specifiek aantal Wzd onderwerpen. De KCOZ is zo’n klachtencommissie. Het betreft in hoofdzaak klachten over onvrijwillige zorgverlening. De klachtencommissie neemt daarover bindende besluiten. Klachten moeten op korte termijn worden beoordeeld, afhankelijk van de situatie binnen twee weken of binnen vier weken na ontvangst van de klacht. Ook kan de KCOZ gevraagd worden om in afwachting van de klachtbehandeling, een bepaald besluit of toepassing te schorsen.

De KCOZ is ingesteld door VGN, ActiZ, Ieder(in), LSR, LOC en KansPlus.

Wie zoeken we?

Voor de KCOZ zijn wij vanwege het vertrek van een van de leden op zoek naar een algemeen lid die tevens als waarnemend voorzitter kan optreden bij afwezigheid van de vaste voorzitter. De waarnemend voorzitter beoordeelt tevens schorsingsverzoeken. We zoeken bij voorkeur een jurist.

Profiel

Een algemeen lid van de KCOZ:

  • heeft kennis van en affiniteit met het onderwerp onvrijwillige zorg (Wzd);
  • heeft ervaring in geschilbeslechting, bijvoorbeeld als commissielid en/of als voorzitter;
  • kan als wnd. voorzitter op een prettige manier sturing geven aan zittingen en is in staat om zowel zelfstandig als in samenspraak met de commissieleden knopen door te hakken;
  • is onpartijdig en in staat zich een objectief oordeel te vormen;
  • is in staat met verschillende doelgroepen goed te communiceren;
  • is voldoende en zo nodig op korte termijn inzetbaar voor de KCOZ;
  • bekleedt geen functie binnen besturen of organen van één van de organisaties die de KCOZ in stand houden.

Overig

Leden van de KCOZ worden benoemd voor drie jaar en kunnen aansluitend éénmaal worden herbenoemd.

Leden van de commissie ontvangen per bijeenkomst vacatiegeld en de waarnemend voorzitter ontvangt tevens een vaste jaarlijkse vergoeding. Zittingen en overige besprekingen van de KCOZ worden online via Teams gehouden met incidenteel een bijeenkomst op locatie.

Gemiddeld zal het KCOZ lidmaatschap/wnd. voorzitterschap twee tot drie dagdelen per maand vergen; het werk dient zich echter onregelmatig aan. Inzet wordt in overleg met de ambtelijk secretarissen bepaald. Vragen over de vacature kunt u stellen via secretaris@kcoz.nl of 085-07 72 060. Meer informatie over de KCOZ kunt u vinden op www.kcoz.nl

Reageren?

Brieven met cv kunnen vóór 2 februari 2024 worden gericht aan: secretaris@kcoz.nl

Uw sollicitatie wordt vertrouwelijk behandeld en uw gegevens worden na afronding van de procedure vernietigd.
Gesprekken vinden plaats in week 7.

Lees meer

Bijeenkomsten Bijzonder ouderschap

In deze flyer vind je informatie over vijf ouderbijeenkomsten in de provincie Groningen.
‘zaVie’ – zorg en aandacht voor iedereen – organiseert in samenwerking met Wilma Klaassen deze vijf ouderbijeenkomsten.
Voor ouders van alle leeftijden. Naast ouders zijn ook familieleden, zorgprofessionals en beleidsmakers van harte welkom!
De bijeenkomsten zijn bedoeld om even op adem te komen en van elkaar te horen.
Over verschillende – ook luchtige – onderwerpen waar je als ouder van een zorgintensief kind mee te maken hebt.

Wanneer en waar?

  • Donderdag 8 februari van 19.30 tot 21.30 in Koffie & Theehuis Tante Til in Enumatil
  • Zondag 11 februari van 19.30 tot 21.30 in het Feithhuis in Groningen
  • Dinsdag 13 februari van 19.30 tot 21.30 in Boerderij De Diek’n in Zeerijp
  • Woensdag 14 februari van 19.30 tot 21.30 in Cultuurhuis de Klinker in Winschoten
  • Zondag 3 maart van 14.00 tot 16.00 in Grand Café ’t Lokaal in Delfzijl

Meer informatie? Aanmelden?
Neem dan contact op met Wilma Klaassen, info@wilmaklaassen.nl

Voor meer informatie, download de flyer hier.

Lees meer

Richtlijn gezonde slaap en slaapproblemen

De richtlijn ‘gezonde slaap en slaapproblemen’ biedt zorgprofessionals in de langdurige zorg handvatten om cliënten met slaapproblemen goede zorg te bieden.

Signalering en behandeling van een slaapprobleem zijn daarin belangrijk, net als het zorgen voor de juiste randvoorwaarden zodat cliënten goed kunnen slapen. De richtlijn is te vinden op www.richtlijnenlangdurigezorg.nl. Naast de richtlijn zijn er praktische hulpmiddelen beschikbaar. Dit zijn een samenvatting, een informatiekaart voor cliënten en naasten en een stroomschema voor het zorgproces bij slaapproblemen. Deze informatie vind je onder het kopje ‘In de praktijk’.
KansPlus werkte mee aan de totstandkoming van deze richtlijn.

 

Achtergrond bij de richtlijn 
Goede slaap is essentieel voor de gezondheid en het herstel van lichaam en geest.
Slaapproblemen komen relatief vaak voor bij mensen die langdurige zorg ontvangen.
Zo ervaart 50% van mensen met dementie slaapproblemen. Voor 50-plussers met een verstandelijke beperking kan dat oplopen tot 70%.
 

Meerdere factoren kunnen van invloed zijn op de slaap van cliënten.
Zo zijn cliënten afhankelijk van hun omgeving voor zorg bij slaap(problemen). Bedtijden bijvoorbeeld worden bepaald door de werkroosters van zorgverleners.
Soms kunnen cliënten ongemak veroorzaakt door slaapproblemen, zelf niet goed aangeven of uiten. Daardoor wordt het probleem niet als een slaapprobleem gezien.
De oorzaak van een slaapprobleem kan biologisch of psychisch van aard zijn, maar ook sociaal of organisatorisch. Een voorbeeld daarvan is een wisseling in begeleiders.
Door deze verschillende factoren is het vaak moeilijk te achterhalen wat wel of niet van invloed is op de slaap van cliënten.
 

Met de komst van de richtlijn Gezonde slaap en slaapproblemen wordt ingespeeld op de behoefte van zorgprofessionals om goede slaapzorg beter te organiseren. Signalering en behandeling van een slaapprobleem zijn daarin belangrijk. Net als het zorgen voor de juiste randvoorwaarden zodat cliënten goed kunnen slapen. Met de praktische handvatten uit de richtlijn kunnen zorgprofessionals deze slaapzorg bieden. En. kunnen zij behandeling en diagnostiek vormgeven in samenwerking met cliënten en naasten.  
 
Inhoud 
De richtlijn Gezonde slaap en slaapproblemen is gebaseerd op de recente inzichten uit de wetenschap. En op ervaringen uit het werkveld (best practices).
De richtlijn speelt in op de praktijk van zorgprofessionals. En op de behoefte om slaapproblemen te voorkomen, te signaleren en diagnostiek en behandeling beter vorm te geven. 
 

Door de gezamenlijke inbreng van Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN), de Vereniging van specialisten ouderengeneeskunde (Verenso), de Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk (BPSW), de Nederlandse Vereniging Artsen Verstandelijk Gehandicapten (NVAVG), het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP), de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijsdeskundigen (NVO), de Nederlandse Vereniging van Neurologie (NVN) en KansPlus, is de SKILZ-richtlijn voor slaapproblemen een feit.  

De SKILZ-richtlijn Gezonde slaap en slaapproblemen gaat in op de volgende onderwerpen:

  • Goede slaapzorg 
  • Signaleren 
  • Diagnostiek 
  • Behandeling 
  • Organisatie van zorg 

In de richtlijn is ook een stroomschema opgenomen dat het zorgproces bij slaapproblemen weergeeft. 

Lees meer

Nationale Ombudsman: Digitale toegang tot de Overheid niet goed geregeld voor wettelijk vertegenwoordigers

Wettelijke vertegenwoordigers van mensen met een verstandelijke beperking hebben sinds de start van DigiD geen beheer over het DigiD-account van hun vertegenwoordigde. Daardoor kunnen zaken als administratie, financiën en medische dossiers niet digitaal opgepakt worden. Al jaren vragen KansPlus, Sien, Dit Koningskind, EMB Nederland en de LFB hier aandacht voor. In 2017 verscheen het rapport ‘Hoezo MIJNOverheid’ van de Nationale Ombudsman, waarin duidelijk werd gesteld dat digitale toegang tot de Overheid niet goed was geregeld. 

Ondanks lichte verbeteringen moet door de Nationale Ombudsman na zes jaar worden vastgesteld dat er voor wettelijk vertegenwoordigers nog steeds niet veel veranderd is. Dit ondanks toezeggingen van de Staatssecretaris van Koninkrijkrelaties en Digitalisering.
De Ombudsman vraagt de Staatssecretaris om binnen drie maanden te komen met een duidelijk en haalbaar plan van aanpak waarin een tijdpad staat.
Als belangenorganisaties pleiten wij ervoor om dit bij benoeming van de wettelijk vertegenwoordiger door de Rechtbank meteen te regelen.

In december 2022 heeft de Staatssecretaris uitgesproken begrip te hebben en te werken aan een zo spoedig mogelijke oplossing.
Samen met de Nationale Ombudsman roepen we de demissionair Staatssecretaris op om op korte termijn te komen tot een duidelijk en haalbaar plan van aanpak.

 

  • Download hier het persbericht.
Lees meer

Cliëntenorganisaties roepen VGN op akkoord over onvrijwillige zorg toch te ondertekenen

De VGN (Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland) heeft op het laatste moment besloten het bestuurlijk akkoord over de uitvoering van de Wet zorg en dwang (Wzd) niet te ondertekenen. Cliëntorganisaties KansPlus, Alzheimer Nederland, Ieder(in) en het LSR, die wel hebben getekend, roepen de VGN op om terug te komen op dit besluit, in het belang van cliënten, zorgverleners én zorgaanbieders.


Vereenvoudiging stappenplan
Eind 2022 hebben Alzheimer Nederland, Ieder(in), KansPlus en het LSR met de beroepsverenigingen NIP, NVAVG, NVO, Verenso, V&VN; de brancheorganisaties ActiZ, VGN en een coalitie van aanbieders van kleinschalige zorg het advies ‘Van stappenplan naar maatwerk in dialoog’ opgesteld. Hierin staan voorstellen om het huidige stappenplan te vereenvoudigen en meer ruimte te bieden aan maatwerk. Dit advies, mede aangejaagd door de VGN, vormt de basis van de bestuurlijke afspraken.

Omdat in het advies weinig wordt gesproken over de rechtspositie van cliënten, hebben wij er op aangedrongen in het bestuurlijk akkoord extra afspraken te maken om de rechten van cliënten beter te borgen. Daar is gehoor aan gegeven. Het akkoord vormt daarmee een eerste, gezamenlijke stap in de richting van de vermindering van administratieve lasten en handelingen rond de Wzd. Zónder daarmee de rechtspositie van mensen die met onvrijwillige zorg te maken krijgen te verslechten.

Lees meer

Wegwijzer ‘Wat als ik het niet meer kan?’

Iedereen die zorg verleent aan iemand met een beperking, vraagt zichzelf wel eens af: Wat als ik het niet meer kan? Deze en soortgelijke vragen kan je beantwoorden met de wegwijzer ‘Wat als ik het niet meer kan?’ Deze tool wijst je de weg naar informatie, organisaties, hulpmiddelen en websites voor het vinden van mogelijke antwoorden.

Wie zal mijn plaats innemen als ik het niet meer kan? Aan wie kan ik het overdragen? En hoe pak ik dat aan? De wegwijzer ‘Wat als ik het niet meer kan?’ is een tool die je de wegwijst met onder andere verhalen van naasten die zichzelf dezelfde vragen stellen of hebben gesteld.

Op basis van de vragen van verzorgende naasten is deze tool ontwikkeld.
Er komen verschillende thema’s aan bod. Denk aan bewustwording, zorg en wonen en omgaan met emoties.
Elk thema bestaat uit 3 onderdelen: een beschrijving van het thema vanuit het perspectief van naasten, ervaringen van andere naasten en wat je kunt doen en waar je terecht kunt.
Hierdoor haal je uit de wegwijzer allerlei richtingen zodat je kan omgaan met de vraag ‘Wat als ik het niet meer kan?’

‘Wat als ik het niet meer kan?’ is ontwikkeld door Nivel en zal door KansPlus, Vilans en (Sch)ouders bijgewerkt worden.

  • In dit promotiefilmpje over de tool vertellen Wilma en Anita wat de tool voor hen betekent:

 

Lees meer