Grote zorgen over stapeling bezuinigingen op gehandicaptenzorg
Zorgaanbieders, professionals en cliënten- en verwantenorganisaties in de gehandicaptenzorg maken zich grote zorgen over de stapeling van bezuinigingen op de zorg voor mensen met een beperking in de komende jaren. Brancheorganisatie Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en cliënten- en verwantenorganisaties Ieder(in), Lfb en KansPlus sturen daarom samen met beroepsverenigingen NVAVG, BPSW, V&VN, NVO en NIP een brief aan de formateur en de partijen die recent het Hoofdlijnenakkoord sloten.
Bezuiniging bovenop bezuiniging
In 2025 wordt er 232 miljoen euro bezuinigd op de gehandicaptenzorg. VGN-voorzitter Boris van der Ham: ‘We hadden verwacht dat de nieuwe coalitie de bezuinigingen van de huidige regering terug zou draaien, aangezien er recent unaniem steun in de Tweede Kamer was voor het controversieel verklaren van deze bezuinigingen. Deze bezuinigingen gaan nu echter gewoon door en er komen zelfs nieuwe bezuinigingen bovenop. Dat is onverantwoord.’
Circa 1000 euro minder per cliënt
‘Ondanks de inspanningen van zorgorganisaties en medewerkers om cliënten en verwanten zo min mogelijk te laten merken van de financiële krapte, lijkt een verschraling van de zorg en een toename van de wachttijden onvermijdelijk bij deze forse en snel op ons afkomende budgettaire opgave’, schrijven de organisaties in hun brief. Zij becijferen de bezuinigingen op circa € 1.000,- per cliënt. ‘Dit leidt tot meer druk op zorgmedewerkers, met als gevolg een grotere uitstroom en minder startende medewerkers.’
Grote zorgen over consequenties
Cliënten- en verwantenorganisaties, zorgorganisaties en professionals hebben grote zorgen over de consequenties van deze bezuinigingen op de kwaliteit en beschikbaarheid van zorg voor mensen die op deze zorg zijn aangewezen en voor wie geen andere alternatieven voorhanden zijn. Hun gezamenlijke boodschap is dat bezuinigen op de zorg voor mensen met een beperking leidt tot een onaanvaardbare afname van hun kwaliteit van zorg en de kwaliteit van leven van hun clienten. ‘We weten dat dit een grote voorspeller is voor een toename van gezondheidsproblemen, van gedragsproblemen en daarmee een toename van de zorgzwaarte.’
Steun nodig van het hele kabinet
Goede zorg voor en ondersteuning van de twee miljoen mensen met een beperking of een chronische ziekte (en hun naasten) zorgt ervoor dat zij, met passende zorg, zo veel mogelijk zelfstandig en betekenisvol kunnen leven en bijdragen in de samenleving. Voor de groep mensen met zwaardere zorg- en ondersteuningsvragen betekent goede zorg dat ze op hun eigen niveau, in een op hun zorgvraag toegeruste omgeving, betekenisvol kunnen wonen, werken, leren en leven. Dat vraagt niet alleen om het commitment van de nieuwe minister van VWS, maar steun van het hele kabinet, aldus de briefschrijvers. De organisaties leveren graag een bijdrage aan de uitwerking van het Hoofdlijnenakkoord in een concrete regeerakkoord. ‘Onze hoop is dat bij de uitwerking van het Hoofdlijnenakkoord en in de begroting voor 2025 nog ruimte ontstaat om zaken bij te stellen.’
KansPlus Themabijeenkomst en Algemene vergadering
Op zaterdag 22 juni organiseert KansPlus een bijeenkomst over Bewindvoering, mentorschap en erfrecht. Hoe regel je dat voor je kind/naaste met een beperking. Deze bijeenkomst wordt gevolgd door de algemene vergadering.
Voor wie
Voor leden en (familie)verenigingen die lid zijn van KansPlus en voor cliënten- en verwantenraden die aangesloten zijn bij VraagRaak.
Datum
Zaterdag 22 juni
Waar
‘van Houten&co’ in Huis van Houten (ingang via de bibliotheek Houten)
Zaal Oranje
Onderdoor 160
3995 DX Houten (naast NS-station Houten)
Programma
10.00 -10.30 uur: inloop
10.30 -12.30 uur: lezing notaris Clarine Leskens – Beugelink
12.30- 13.30 uur: lunch
13.30 -15.00 uur: algemene vergadering KansPlus
Kosten
Geen
Aanmelden
Jaarverslag KCOZ 2023
De klachtencommissie onvrijwillige zorg (verder de KCOZ of de commissie) behandelt sinds
2020 klachten op basis van artikel 55 Wet Zorg en Dwang (Wzd). De KCOZ is ingesteld door
de brancheorganisaties ActiZ en VGN, en de cliëntenorganisaties Ieder(in), KansPlus, LOC
Waardevolle Zorg en LSR.
In dit verslag worden de klachtzaken uit 2023 in getal weergegeven met daarbij een korte
toelichting en uitleg over geconstateerde bijzonderheden. We vergelijken de cijfers ook met
voorgaande jaren. Alle uitspraken van de KCOZ, het reglement en algemene voorlichting
over de werkwijze zijn te vinden op de website www.KCOZ.nl
Project ‘Contact na coronatijd’: deel uw ervaring!
In de coronatijd was bij elkaar op bezoek gaan minder mogelijk. Mensen met een beperking hadden meer digitaal contact door bijvoorbeeld te bellen, videobellen of berichten te sturen. Er zijn nu geen maatregelen tegen corona meer. Viveon is benieuwd of mensen met een beperking doorgegaan zijn met digitaal contact.
Weet u hier meer over? Als bewoner/cliënt, naaste, bezoekvrijwilliger, persoonlijk begeleider of locatie-/zorgmanager? Deel het!
Wat houdt het in? U doet mee door een online vragenlijst in te vullen. Dit duurt ongeveer 15 minuten.
Meer weten? Klik hier voor de informatiebrief voor bewoners, naasten, vrijwilligers, begeleiders of managers.
Wilt u meedoen? Klik hier om de vragenlijst te starten voor bewoners, naasten, vrijwilligers, begeleiders of managers.
Het project is een samenwerking tussen de academische werkplaatsen Viveon, Academische Werkplaats Sociale Relaties en Gehechtheid, Academische Werkplaats Leven met een Verstandelijke Beperking en Academische Werkplaats EMB. Met de resultaten kunnen we de overheid informatie geven over de gevolgen van de corona maatregelen voor mensen met een beperking. Op de site van Viveon kunt u meer achtergrondinformatie vinden.
Documentaire Moederhart bij Spraakmakers
In het programma Spraakmakers werd samen met Nousjka en Han Mennen, beleidsmedewerker bij KansPlus, gesproken over de documentaire Moederhart en de problemen die er spelen in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Je kijkt het hier terug.
Extra nieuwsbrief documentaire Moederhart
Vandaag is er een extra nieuwsbrief gestuurd over de documentaire Moederhart. Je leest de nieuwsbrief hier.
Een leven lang moeder van een gehandicapt kind in KRO-NCRV 2Doc: Moederhart
“Job is 2 meter lang en al 58 jaar mijn baby. Ik zal voor hem blijven zorgen, zo lang ik dat kan” zegt de 91- jarige Tineke over haar zwaar gehandicapte volwassen zoon. Maar hoe lang houdt ze dat vol en wie heeft wie nodig: Job Tineke of Tineke Job? Het Nederlandse zorgsysteem heeft een waardig en betekenisvol leven hoog in het vaandel staan voor iedere bewoner, ook voor mensen die zwaar gehandicapt zijn. Groeiende personeelstekorten en budgetten die onder druk staan maken dat een moeilijke belofte. De rol van ouders is onmisbaar, juist in het bieden van dat beetje extra. KRO-NCRV zendt Moederhart uit op 9 mei 2024 om 22.05 uur op NPO 2.
Woensdag 8 mei wordt er aandacht aan Moederhart gegeven in Tijd voor Max van 17:10 – 17:50 op NPO 1 en donderdag 9 mei bij Spraakmakers tussen 10.30 en 11:30 uur op Radio 1.
Kijk hier een promotiefilmpje over de documentaire en hier een filmpje over de betrokkenheid van KansPlus bij de documentaire.
Ad Schoenmakers benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
VN verdrag handicap – Werken aan een samenleving voor iedereen
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een nationale strategie opgesteld voor Werken aan een samenleving voor iedereen, het VN-verdrag Handicap in Nederland. Deze is nu in eenvoudige taal te lezen op hun website.
Betrek cliëntenraden bij de evaluatie van de Wmcz 2018
Op 1 juli 2020 is de Wmcz 2018 ingegaan. Komend najaar vindt naar verwachting de evaluatie van de wet plaats. Het Ministerie van VWS stelt daar momenteel een plan van aanpak voor op. Samen met LSR, LOC, MIND en NCZ heeft KansPlus op 28 maart vragen en signalen aangeleverd bij het Ministerie die richting kunnen geven bij de opzet en inhoudelijke lijn van het evaluatieonderzoek. Een onderzoek waar cliëntenraden zelf bij betrokken zouden moeten worden. De aangeleverde vragen en signalen komen voort uit contacten met cliëntenraden en de dagelijkse werkpraktijk van de afgelopen jaren.
Bijna vier jaar lang zijn er ervaringen opgedaan met de nieuwe Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz 2018) in de praktijk. Een belangrijke vraag is logischerwijs of de geformuleerde verbeterpunten in vergelijking met de oude Wmcz tot de gewenste resultaten hebben geleid. Het Ministerie van VWS is – zo lijkt het – daarom voornemens om de wetsevaluatie in elk geval langs de lijn van de elf verbeterpunten op te zetten. Deze verbeterpunten staan benoemd in de Memorie van Toelichting. Het Ministerie werkt momenteel het plan van aanpak voor de evaluatie uit. De gezamenlijke vijf landelijke organisaties hebben wel extra onderzoekspunten genoemd omdat niet alles onder de formulering van de elf genoemde verbeterpunten viel.
Een passende opzet voor de evaluatie
Donderdag 28 maart heeft KansPlus dus samen met de andere cliëntenorganisaties onderwerpen voor de evaluatie aangeleverd bij het Ministerie. Deze onderwerpen zijn als vragen en signalen benoemd op basis van contacten met cliëntenraden en ervaringen uit de eigen werkpraktijk van de afgelopen jaren. De vragen en signalen sluiten aan bij de beoogde verbeterpunten van de nieuwe wet. Het gaat bijvoorbeeld om vragen als:
· Wat is het effect van het instemmingsrecht ten opzichte van het verzwaard adviesrecht?
· Wat is er terecht gekomen van de inspraak van cliënten en hun vertegenwoordigers in aangelegenheden die direct van invloed zijn op het dagelijks leven van cliënten. En welke invloed heeft die directe inspraak op het vormgeven van formele lokale medezeggenschap?
· Wat is er terecht gekomen van het instellen van lokale cliëntenraden, een kernstuk uit de Wmcz 2018?
· Wat voor ervaring hebben de cliëntenraden opgedaan om bij enkele heel zware onderwerpen al in een vroegtijdig stadium betrokken te worden?
· Krijgen de lokale en centrale cliëntenraden onafhankelijke ondersteuning wanneer zij dat wensen. Wordt instemming gevraagd voor de aanstelling van een dergelijke ondersteuner?
· Krijgen de cliëntenraden hulp van de organisatie wanneer zij wensen en meningen willen inventariseren van hun achterban?
Naast de vele onderzoeksitems is er door de organisaties op gewezen dat het de bedoeling is van de wetgever dat ook cultuurveranderingen binnen de instellingen onder de loep genomen worden. Heeft de Wmcz 2018 een positieve bijdrage aan – waar nodig – uitgebreide notitie aan het Ministerie gezonden over wat daarover geschreven en toegezegd is door de bewindslieden.
Met de aangeleverde onderwerpen hopen we dat de wetsevaluatie wordt vormgegeven op een manier en met een inhoudelijke lijn die aansluiten bij de aandachtspunten in de praktijk.
Cliëntenraden zelf betrekken
Het is belangrijk dat alle betrokken partijen hun ervaringen kunnen delen in de evaluatie. Daarom hebben we aangedrongen op een kwalitatief onderzoek waarbij cliëntenraden betrokken worden om hun praktijkervaringen te delen.
Het komende jaar houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen met betrekking tot de wetsevaluatie. Heeft u in de tussentijd vragen of signalen over de uitwerking van de Wmcz 2018 in de praktijk waar u ons over wilt informeren of met ons over van gedachten wilt wisselen? Neem dan contact op met KansPlus/VraagRaak 030 – 2363750 of vraagraak@kansplus.nl