Actueel - Pagina 19 van 30

Inclusieve stembureaus

Op 14, 15 en 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen.

Stichting Prokkel ( www.prokkel.nl) zet zich in om bij de komende verkiezingen in elke Nederlandse gemeente één duo bestaande uit een persoon zonder en met een (licht) verstandelijke beperking als vrijwilliger in het stemlokaal te hebben. En daardoor bij te dragen aan inclusie, oftewel het meedoen en erbij horen van mensen met een verstandelijke beperking. Daarom is de initiatiefnemer op zoek naar mensen met en zonder beperking, die zich samen als duo vrijwillig inzetten tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 14-15-16 maart 2022.

Om dit mogelijk te maken worden duo’s gevormd bestaande uit een persoon zonder en een met een (licht) verstandelijke beperking. Marian Geling, landelijk projectleider van stichting Prokkel, legt uit wat de term ‘prokkel’ inhoudt. “Een Prokkel is een prikkelende ontmoeting tussen iemand met een verstandelijke beperking én iemand zonder. In dit geval gaan ze samen een dag of dagdeel meehelpen in een stembureau.” Dit is belangrijk, volgens Geling, om te zorgen dat ook mensen met een verstandelijke beperking betrokken worden bij dit democratische proces. “Zij zijn meer dan hun beperking, zij willen en kunnen van betekenis zijn in de samenleving.” Een inclusief stembureau dus. In totaal hoopt de organisatie dat in maart in zo veel mogelijk Nederlandse gemeenten een stembureau te vinden is waar een Prokkelduo actief zal zijn. “Vorig jaar hebben we een pilot gedaan in zeven gemeenten en het is alle partijen heel goed bevallen. Daarom breiden we dit jaar onze ambities uit.”

Wie zin heeft in zo’n prikkelde ontmoeting en altijd al eens een stembureau heeft willen bemensen of dit sowieso al van plan was, kan zich aanmelden via www.prokkel.nl. “De deelnemers krijgen een training vanuit de gemeente en begeleiding vanuit ons. Zo zorgen we dat iedereen goed geïnformeerd is en de dag soepel kan verlopen. Als het goed is hebben ze dan niet alleen een mooie maatschappelijke bijdrage geleverd aan de samenleving, maar ook gewoon een leuke dag samen gehad.”

Kijk ook op https://www.prokkel.nl/inclusieve-stembureaus/ voor meer informatie.

Lees meer

Verbeteringen nodig bij uitvoering Wet zorg en dwang

De Wet zorg en dwang (Wzd) regelt de rechten bij onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname. Daarbij gaat het in de meeste gevallen om mensen met een verstandelijke beperking en mensen met een psychogeriatrische aandoening (zoals dementie). Twee jaar geleden is de wet in werking getreden. Uit een eerste evaluatie blijkt dat er nogal wat knelpunten zijn in de uitvoering. In een brief aan de Tweede Kamer vragen we om verbeteringen. De kennis over en bekendheid met de wet moeten vergroot worden. Daarnaast zijn extra middelen nodig om de wet goed te kunnen uitvoeren.

KansPlus vraagt in een gezamenlijke brief met Ieder(in), LSR, LFB en Per Saldo om aandacht voor de volgende knelpunten:

  • Meer bekendheid en kennis over de Wzd bij cliënten, familie en zorgverleners.
  • Wzd en zorg thuis: de wet geldt ook voor onvrijwillige zorg thuis, maar uitvoering van de wet bij zorg in natura of bij een persoonsgebonden budget komt niet goed genoeg van de grond. Hiervoor is extra inzet nodig.
  • Personeel en ondersteuning: voor een goede uitvoering van de wet moeten er oplossingen komen voor het tekort aan Wzd-professionals, problemen in de ICT en de hoge werkdruk.
  • Sterkere inzet cliëntvertrouwenspersoon (cvp): mensen kunnen bij onvrijwillige zorg een beroep doen op een onafhankelijk vertrouwenspersoon. De bekendheid van deze ondersteuning moet versterkt worden. Deze vertrouwenspersonen dienen laagdrempelig en vrij beschikbaar te zijn.
  • Ontwikkelen alternatieven voor dwang en onvrijwillige zorg.

Via de volgende link is de volledige brief te lezen: Schriftelijke inbreng wetsevaluatie Wvggz en Wzd eerste fase TK25424-598

 

Lees meer

Harold de Graaf stopt als voorzitter Belangennetwerk verstandelijk gehandicapten KansPlus

Met ingang van 1 april legt Harold de Graaf zijn functie als voorzitter van KansPlus neer. Het voorzitterschap is niet langer te combineren met zijn werkzaamheden. Harold de Graaf is sinds september 2021 algemeen directeur van NRK (Nederlandse Rubber- en Kunststofindustrie).

Harold de Graaf: “Het was voor mij een voorrecht om op te komen voor de belangen van mensen met een verstandelijke beperking en hun naasten. De beweging om de vereniging KansPlus toekomstbestendig te maken is ingezet, ook daar ben ik trots op. Door mijn andere werkzaamheden ontbreekt het mij aan voldoende tijd om de belangenbehartiging en de vereniging recht te doen. Dat begint te “knagen” en daarom heb ik helaas moeten besluiten mijn functie als voorzitter van KansPlus neer te leggen. Ik wens de leden, vrijwilligers, medewerkers en bestuur van KansPlus alle goeds.”

Harold de Graaf was sinds oktober 2020 voorzitter van het landelijk bestuur van KansPlus. Hij heeft zich toegewijd en met grote betrokkenheid ingezet voor de missie van de vereniging: bijdragen aan een waardevol leven voor mensen met een verstandelijke beperking en hun naasten.
KansPlus komt op voor en ondersteunt mensen met een verstandelijk beperking en hun netwerk. Zo werken we aan een goede kwaliteit van leven voor mensen met een verstandelijke beperking.

Het bestuur, medewerkers en vrijwilligers van het landelijk bureau zijn Harold dankbaar voor zijn inzet en grote betrokkenheid.
Met het vertrek van Harold de Graaf is het landelijk bestuur op zoek naar een opvolger als voorzitter van het landelijk bestuur.

Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met Dickie van de Kaa, directeur KansPlus, via d.vandekaa@kansplus.nl of via 030-2363744.

Lees meer

KansPlus Jaarplan 2022

Het jaarplan 2022 is een uitwerking van het strategisch beleidsplan 2019-2023 waarin zes bouwstenen de basis vormen. Deze bouwstenen vormen de koers voor de komende jaren. Het jaarplan 2022 is opgebouwd volgens deze bouwstenen en richt zich op de continuering van activiteiten die eerder zijn ingezet.
De zes bouwstenen zijn:
1. Versterking van de dienstverlening
2. Een dynamische organisatie met ruimte voor ontmoeting en het delen van ervaringen
3. Een inhoudelijk herkenbare koers met een aantal speerpunten
4. Lokale belangennetwerken
5. Samenwerking
6. Zorg voor medewerkers

In 2022 zal de bouwsteen ‘De dynamische organisatie met ruimte voor ontmoeting en het delen van ervaringen centraal staan’.
Het jaarplan bevat alleen de plannen van de landelijke organisatie van KansPlus. De ledengroepen hebben elk hun eigen jaarplan. Over hun activiteiten en werkzaamheden is te lezen op https://www.kansplus.nl/over-kansplus/ledengroepen/ en via de eigen communicatiekanalen van de ledengroepen. Voor de ledengroepen geldt dat in 2022 veel van hen gevraagd wordt in het kader van de herijking van de positie van de ledengroepen als onderdeel van het project Perspectief 2025.

In 2022 zullen plannen worden gemaakt en uitgewerkt om de organisatie KansPlus ook na 2025 een gedegen toekomst te geven. Daarbij zullen bewustwording, de zorg voor een stabiel team, het leren van andere organisaties, versterking van de interne beheersing, verhoging van de inkomsten en samenwerking belangrijke punten zijn.

KansPlus vervult haar werkzaamheden in verbinding met leden, ledengroepen, cliëntenraden en familieverenigingen.

Wij hopen met het voorliggende jaarplan 2022 – binnen de middelen en mogelijkheden die ons ter beschikking staan – een goede uitwerking te geven aan de bovengenoemde zes bouwstenen.

Jaarplan 2022-def

Lees meer

Oproep aan Tweede Kamer: regel beheer DigiD door wettelijk vertegenwoordigers

UPDATE 17 MAART 2022:

Op 16 maart is namens EMB Nederland, Sien, Dit Koningskind, LFB en KansPlus opnieuw aandacht gevraagd om het beheer van DigiD door wettelijk vertegenwoordigers te regelen. In een brief aan de leden van de Vaste Commissie Digitale Zaken van de Tweede Kamer vragen de genoemde organisaties dit te regelen. Op 22 maart is er een commissiedebat. Lees hier de brief.

UPDATE: Het debat van 9 februari is uitgesteld. Er is besloten het debat op te splitsen in twee debatten. We blijven het regelen van het beheer van DigiD voor wettelijk vertegenwoordigers kritisch volgen.

Op 9 februari heeft de Vaste Commissie voor Digitale Zaken een debat met mevrouw van Huffelen, de nieuwe staatssecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering, over de Digitaliserende Overheid.

Vanuit het Gebruikersnetwerk Digitale Inclusie, waarin KansPlus participeert, is in een brief input voor dit debat geleverd en is nadrukkelijk gevraagd wanneer het beheer van DigiD voor wettelijk vertegenwoordigers goed geregeld is.

KansPlus vindt het belangrijk dat wettelijk vertegenwoordigers van mensen met een (ernstig) verstandelijke beperking het beheer krijgen over DigiD voor het regelen van administratieve en financiële zaken en om te kunnen inloggen in medische dossiers en bijvoorbeeld zaken te regelen rondom corona. Al vanaf 2018 zijn daarvoor vanuit de toenmalige staatsecretaris toezeggingen gedaan. Maar tot op heden zonder resultaat.

We hopen dat de nieuwe staatsecretaris dit beheer zo snel mogelijk gaat regelen zodat wettelijk vertegenwoordigers niet langer genoodzaakt zijn ‘zichzelf te machtigen’ om een DigiD aan te vragen en te gebruiken en hiermee noodgedwongen in overtreding zijn. Nu digitalisering in het nieuwe kabinet een expliciet taakgebied is met een ‘eigen’ bewindspersoon hopen we op een spoedige regeling.

Lees hier de volledige brief van het Gebruikersnetwerk Digitale Inclusie.

Zie ook onze eerdere berichtgeving hierover op https://www.kansplus.nl/kennis-en-adviescentrum/elektronische-snelweg-nog-niet-voor-iedereen-begaanbaar/ 

 

 

Lees meer

Nieuwe wegwijzer voor antwoorden op de vraag ‘Wat als ik het niet meer kan?’

Iedereen die intensief voor iemand met een beperking zorgt, staat er weleens bij stil. Wie zal mijn plaats innemen als ik het niet meer kan? Aan wie kan ik het overdragen? En hoe pak ik dat aan?

De tool ‘Wat als ik het niet meer kan?’ wijst je de weg naar informatie, organisaties, hulpmiddelen en websites die kunnen helpen bij de beantwoording van deze vragen.

De tool laat je ook meelezen met de verhalen van andere naasten. Naasten die zich net als jij afvragen wie hun rol zou kunnen overnemen en wie er voor hun kind of broer of zus zal zijn.

Je vindt de tool op https://schouders.nl/ondersteuning-advies/wat-als-ik-het-niet-meer-kan

De tool is opgebouwd rond vragen van naasten en geeft verschillende richtingen aan om met de vraag ‘Wat als ik het niet meer kan?’ om te gaan. Rondom verschillende thema’s zoals bewustwording, zorg en wonen, omgaan met emoties , de mensen om je heen.

De tool is ontwikkeld door Nivel en zal de komende jaren door KansPlus, Vilans en (Sch)ouders actueel gehouden worden.

Voor vragen en aanvullingen kun je contact opnemen met het Kennis- en adviescentrum van KansPlus via advies@kansplus.nl of via 030-2363750 (van maandag tot en met donderdag van 10.00 uur tot 13.00 uur).

Lees meer

Lid van KansPlus? Mogelijk vergoed uw zorgverzekeraar het lidmaatschap

Er zijn zorgverzekeraars die het lidmaatschap van een patiëntenvereniging vergoeden.
Patiëntenfederatie Nederland maakt elk jaar een overzicht van zorgverzekeraars die de kosten van lidmaatschap van een patiëntenvereniging (deels) vergoeden. U vindt dit overzicht op de website van Ieder(in) : https://iederin.nl/lid-patientenvereniging-sommige-zorgverzekeraars-vergoeden-lidmaatschap/ 

KansPlus is als vereniging lid van Ieder(in). KansPlus heeft geen aparte afspraken gemaakt met zorgverzekeraars. De zorgverzekeraar beslist of er een vergoeding is. KansPlus heeft daar geen invloed op.

Lees meer

Meldactie: Ervaar jij knelpunten met je Zorgprofiel voor langdurige zorg?

Heb je een beperking of chronische ziekte en ontvang jij daarvoor zorg uit de Wet langdurige zorg? Loop jij (of je naaste) daarbij aan tegen problemen met je Zorgprofiel of ZZP? Laat het dan weten aan Ieder(in).

Wat is een Zorgprofiel?

Op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz) wordt zorg geleverd en bekostigd op basis van Zorgprofielen, voorheen Zorgzwaartepaketten (ZZP’s). In een Zorgprofiel staat de gemiddelde zorgbehoefte en de noodzakelijke zorg van iemand met dat profiel omschreven. Jaarlijks wordt door de Nederlandse Zorgautoriteit (Nza) gekeken of de inhoud van de Zorgprofielen nog goed aansluit op de praktijk.

Ieder(in) wil weten of mensen met een beperking en/of chronische ziekte (en hun naasten) knelpunten ervaren met hun Zorgprofiel. Deze ervaringen bundelen we en bespreken we met de NZa.

Loop jij aan tegen knelpunten met je Zorgprofiel voor langdurige zorg?

Ontvang jij zorg uit de Wlz en ervaar je daarbij knelpunten met je Zorgprofiel? Bijvoorbeeld omdat je in de praktijk niet de zorg krijgt, die in je profiel staat omschreven? Of omdat de inhoud van het profiel niet goed aansluit op de zorg die jij nodig hebt? Laat het Ieder(in) dan weten.

Via deze link kun je een korte vragenlijst invullen en je ervaringen delen. Dit kan tot en met zondag 23 januari.

Lees meer

Digitaal op Bezoek: een kwestie van doen!

Laat je op donderdag 20 januari 2022 informeren en inspireren over digitaal contact bij mensen met beperkingen.

Afgelopen anderhalf jaar is er veel ervaring geweest met digitaal contact tussen mensen met een (verstandelijke) beperking in een woonvoorziening en hun naasten. Deze ervaringen hebben we samen met de wetenschappelijke kennis gebundeld in een handreiking en een website. Deze middag willen wij dit met jullie delen en gaan we in gesprek met een naaste, begeleider, manager en de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland. Zij delen hun ervaringen en belangrijke tips met ons. Ook is er ruimte voor vragen via een
digitale Q&A.

Voor wie:
De online bijeenkomst is in eerste instantie bedoeld voor managers, beleidsmakers en andere betrokkenen bij beleid, bijvoorbeeld cliëntenraden. Maar ook naasten, begeleiders en andere geïnteresseerden zijn welkom!

Aanmelden:
Via contactincorona.fgb@vu.nl . Deelname aan de online bijeenkomst is gratis.
Heb je vragen? Neem contact met op via contactincorona.fgb@vu.nl

Programma:
16.00 – 16.15 uur Introductie

  • Welkom
  • Introductie onderwerp
  • Voorstellen panelleden

16.15 – 16.20 uur  Het project Digitaal op Bezoek
16.20 – 17.00 uur  Wat is digitaal bezoek en hoe organiseer je dit?

  • Bevindingen project
  • Panelgesprek
  • Q&A

17.00 – 17.10 uur Checklist & aandachtspunten
17.15  uur Afsluiting

Online bijeenkomst Digitaal op Bezoek – Uitnodiging + Programma

Lees meer

Terugblik congres cliëntenraden gehandicaptenzorg 3 december 2021

Vrijdag 3 december organiseerden KansPlus en het LSR het jaarlijks congres voor cliëntenraden in de gehandicaptenzorg. Het thema was ‘De kunst van de medezeggenschap’. Het congres zou grotendeels op Landgoed Zonheuvel in Doorn plaatsvinden. Door de coronaomstandigheden was het congres alleen online. We maakten er met elkaar een mooie dag van!

Uitzendingen terugkijken

Een programma vol kunst

Tijdens het programma waren er mooie schilderijen van Sam Warmerdam te zien. Ook werd er prachtige muziek gespeeld door de All Stars Band. Zo stond de kunst tijdens het congres centraal.
Ook de kunst van de medezeggenschap kwam aan bod.
Vanuit de grote zaal van Zonheuvel waren er programma’s over de volgende onderwerpen:

Zichtbaarheid van de cliëntenraad

Hoe kun je als raad goed zichtbaar zijn in de organisatie?

Kwaliteiten in de cliëntenraad

Collega’s van de LFB gingen onder meer aan de slag met het ‘Teambuilding-spel voor cliëntenraden’.
Dit spel wordt gemaakt binnen het programma Naar de Top van ‘Volwaardig Leven’.
Het spel komt in januari 2022 beschikbaar.

Studio

In een kleinere studio was er nog een programma meer gericht op naasten en professionals. Deze onderwerpen kwamen aan bod:

Het kwaliteitskader Gehandicaptenzorg en de cliëntenraad

Hieronder staan links naar documenten die besproken zijn.

  • Klik hier voor het Kwaliteitskader (website VGN)
  • Klik hier voor een Samenvatting van het Kwaliteitskader (website VGN)
  • Klik hier voor de PowerPointpresentatie van Jasper Boele
  • Klik hier voor het Eindrapport van de USBO, Universiteit Utrecht over het Kwaliteitskader (website VGN)
  • Klik hier informatie in toegankelijke taal en voor de digitale handreiking voor cliëntenraden over het Kwaliteitskader en hun rol.
  • Klik hier om de handreiking op papier te bestellen bij het LSR.

Alles over de LCvV
In deze sessie stond de LCvV centraal, met van alles over de rol en taken van de LCvV en casuïstiek.
Voor meer informatie of om contact te zoeken met de LCvV. Klik hier om naar de website te gaan.

Lees meer